nieuwjaarsdag - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu nieuwjaarsdag - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

nieuwjaarsdag

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

03 Januari 2016 | Nederland, Eindhoven

Nieuwjaarsdag...

De haan begon al vroeg te kraaien samen met de haan van de buren. Het gevolg om half 7 zat ik al buiten samen met oma mama. Terwijl ik zat te schrijven ging oma mijn haren doen. Jacky was buiten al aan het vegen met de broom (keniaanse veger) family helps hier family.

Josphat is een neef van Joris en Jacky is een dochter van de zus van josphat. Jacky woont bij Josphat op loopafstand van oma. Het huis van Josphat is te klein voor zoveel mensen en bij oma hadden ze een meisje nodig om voor ons te zorgen en te helpen met het huishouden.
Besloten werd om jacky bij oma te laten wonen in huis en bij de jongens om te helpen. Nu is Simon en Emanuel ook bij oma. Samuel woont met Janet de zus in Mombasa en zit daar op school en Peter is werkzaam in kisumu. Janet heeft een baan als lerares en woont samen met haar dochter Victoria van 2 jaar.

Emanuel kwam vanmorgen vroeg bij Josphat vandaag. De rest lag nog te slapen. Na het schrijven ging ik nog even slapen tot 10 uur. We werden weer verrast met een ontbijt van gekookte aardappel in een heerlijke koriander saus. De chipati die erbij lag bewaarde we voor de middag.
Samen met Janet heb ik alle kleding doorgekeken die we meegenomen hadden en ook zijn gaat met 4 volle tassen terug naar huis. Janet vertelde dat ze deze kleding samen gaat gebruiken met een nichtje van haar dat ook een klein dochtertje heeft en vlakbij haar woont.
Alle jongens zijn naar het kerkhof gegaan on daar de family graven schoon te maken. In Kenia gaat iedereen op nieuwjaarsdag samen naar het family graf om daar op deze manier de start van het nieuwe jaar te maken.

In de middag zijn we naar Josphat huis gegaan en hebben daar de rest van de dag samen met zijn familie doorgebracht. Josphat dat in zijn rolstoel buiten en ze hebben we grote plek met schaduw. Er was een gezellige sfeer gemaakt, een geluidsinstallatie buiten gezet, het was heel bijzonder.

Alle jongens waren we ook al en de meisjes bleven bij de oma's om te koken. De tweeling ging niet meer om me huilen en ze waren heel graag bij mij. Ik had ook heel fijn met Josphat gesproken, en hielp hem met de meegebrachte sudoku. Het was allemaal zo warm en liefdevol. Joris had voor Josphat en zijn vrouw ook een soda gekocht. Zijn vrouw had een heerlijk pila gemaakt .. kruidige rijst met beetje vlees, tomaat, ui.

Joris ging dansen, de kleine zoontjes van josphat deden mee we hadden heel veel plezier.

De jongens zijn in de kokosnoot boom geklommen en kwamen terug met 5 kokosnoten. Deze waren hele jonge kokosnoten en volledig gevuld met vocht (ongeveer 200 ml) en beetje erg jong vlees erin. Het was lekker en veel beter dan de drogen kokosnoten in Nederland. Ik heb we 2 helemaal leeggedronken. We gingen met de schemer weer weg maar het daglicht is binnen een half uur helemaal weg. In het donker vonden we onze weg terug maar ons huisje. Voor mij was het een hele mooie speciale dag om zo het nieuwe jaar te beginnen.

• 04 Januari 2016 - 09:55

Joyce:

Voor jullie nog de allerbeste wensen, en hopelijk kunnen jullie ook dit jaar weer heel veel dromen waar maken! Heel veel plezier nog in Kenia.