15 jan - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 15 jan - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

15 jan

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

15 Januari 2016 | Nederland, Eindhoven

Vandaag hebben we de reis naar Mazeras weer gemaakt. Dit keer hadden we heel veel last van file, waardoor de reis 3 uur duurde. Ook de matatu nam langer de tijd om ons uit het centrum van mombasa te krijgen, wat voor wat opschudding veroorzaakte in de matatu.
In Mazeras stonden de motorbike al op ons te wachten, ze kenden ons nog van de vorige keer toen ze ons weg brachten. Vele zijn goede vrienden van Joris en kennen elkaar van school. Toen we bij het huis arriveerde hadden we snel overleg over het avondeten en een motorbike werd weggestuurd om wat boodschappen te doen.

Oma was verrast toen ik haar wawe noemde, ( oma) en haar in swahili kon vertellen dat het fijn is om haar weer te zien. Ze toont haar dankbaarheid zo goed en zoveel. Toen we in de middag ski bo speelde kwam ze erbij zitten en raapte ze alle kaarten op die de wind wegwaaide. Ze geniet ervan om bij ons te zijn. We hadden wat koekjes bij ons die ze graag nuttigde met een fanta erbij.

We spraken met Joris over de school van jacky en Simon. Een schooljaar loopt hier van Jan tot Jan. Afgelopen Jan zijn de scholen van beide verhuisd naar een andere locatie ivm een spoorlijn die aangelegd wordt. Was de school eerst op 10 min lopen nu is dat ruim een uur geworden.
Jacky heeft nog 3 jaar te gaan. Over Simon zijn nog een paar twijfels. Zijn resultaat was lager dan gemiddeld en ze denken erover om hem 1 of 2 jaar over te laten doen. Joris neemt as week hierover contact op met de leerkracht en afhankelijk van zijn advies volgen ze dat op.
Ook gaat Joris as maandag praten met een hulp organisatie om te vragen of ze financieel kunnen helpen met de school van Simon, zoals schooluniform, en boel en betalen en misschien met heel veel geluk ook een beetje schoolgeld.

Joris had onderweg een 4 tal vissen gekocht en die dijn heerlijk gebakken op de jiko. Deze hebben we gegeten samen met rijst en gewend ( groene groenten een family van de spinazie)
Vanaf 18 uur wordt het heel snel donker
De dagen beginnen hier om 6 uur in de ochtend en rond 20 uur gaat iedereen slapen.

De haan wekte ons weer om 5 uur. Helaas zijn bijna alle kippen aan een ziekte overleden. Nieuwe kippen willen ze nog niet kopen omdat de ruimte niet f geschikt is, deze kippen waren van Beatrice., hun oudste zus.

Een nieuwe kip kost ongeveer 1,50 euro
In de avond nog een paar leuke video's gekekeken die Joris gemaakt had van Congo beach.