sept 2017 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu sept 2017 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

sept 2017

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

17 September 2017 | Nederland, Eindhoven

Vandaag weer druk bezig geweest met alle mensen die we helpen in Kenia
Ik had van de week al een berichtje van Emylian gekregen dat haar school semester weer betaald diende te worden, Samen met haar sponsor heb ik dat vandaag allemaal geregeld zodat Emylian morgen haar school weer kan betalen en aan een nieuw semester kan beginnen

Ook met Joris heb ik vandaag contact gehad, dit keer via email. Mijn telefoon was helaas stuk waardoor contact nu met Kenia bijna niet mogelijk is. Joris is naar een internet cafe gegaan en heeft me een erg up to date lange email geschreven. hij heeft mij toen gebelt en verteld dat ik een email had ontvangen en of ik deze zou willen lezen , bellen met Kenia is heel erg duur maar op deze manier kunnen we elkaar alert maken om contact met elkaar te maken .

In de email stond een bizar verhaal over een begrafenis waar ze gisteren waren .. Een family lid van de buren was overleden , Kenia is wat dat betreft wel altijd met alles en iedereen verbonden en veel hulp wordt altijd aan iedereen geboden waar nodig ,
Zo gingen ze met vele gisteren op pad om het huis van de overledene te bezoeken , te verzamelen en om hierna naar de plaats van begraven te gaan
Eerst gingen ze ruim een half uur lopen om naar dat huis te gaan , toen bleek de begraafplaats op 1KM afstand te zijn. Ze hebben toen de kist 1 KM gedragen naar de begraafplaats.

Na de begrafenis in Mazeraas is Joris weer terug gereist naar ukunda om de volgende dag de mis muzikaal te begeleiden zoals beloofd aan de pastor . Joris kwam pas om 22 uur in de avond aan om meteen te slapen oververmoeid van de lichamelijke en vermoeiende dag
Vandaag na de kerk is hij naar een internet cafe gegaan om de email naar mij te sturen

Ook met een mooi verhaal over Josphat de man in de rolstoel ,
Josphat kan nu wat beter aan zijn leven werken omdat hij nu de handgestuurde rolstoel heeft, hij heeft al vele wandelingen gemaakt , is naar de kerk geweest en bij het huis in Mazeras.
Nu probeert Josphat ook weer om wat werk op te pakken en hij heeft materialen ingekocht om schoenen te poetsen. Dit werk doet hij in een Mpesa kantoortje. Hier kunnen mensen via hun telefoon geld versturen en opnemen , ook dit doet hij voor de klanten
Helaas heeft hij niet genoeg wisselgeld om de klanten terug te kunnen gegeven waardoor ze vaak zonder klandizie weer weg gaan
Joris heeft met Josphat gesproken om te achterhalen waarmee we hem nog meer kunnen helpen en Josphat vertelde dat hij met een kleine donatie om te investeren in het wisselgeld hij meer omzet zou kunnen maken
Heel blij zijn we ook met de donateurs van het gezin van Josphat en ook hem hebben we vandaag kunnen helpen om te investeren in het werk van Josphat,

Joris zelf is heel druk bezig geweest om weer iets moois te maken van het huisje in Mazeras. Joris is nu bezig om alles af te werken aan de binnenkant, zelf helpt hij heel veel mee om zo kosten van werkkrachten te kunnen besparen
Joris is heel enthousiast over zijn werk en wij zijn dan ook zeer benieuwd hoe het er strakjes allemaal uitziet, we kunnen niet wachten om ze allemaal weer te zien
Morgen gaat Joris op oudergesprek op de school van Emanuel
Samuel is nu met school klaar en doet eerst vrijwilligerswerk bij een soort van rode kruis organisatie , hopelijk maakt hij hierna kans op een baan

Helaas geen foto's om erbij te zetten ivm een crash van mijn telefoon , zo gauw deze gemaakt is en ik weer foto's kan ontvangen zal ik ze erbij plaatsen