dochter van oma overleden - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu dochter van oma overleden - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

dochter van oma overleden

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

09 Februari 2018 | Nederland, Eindhoven

dochter van onze oma overleden

afgelopen zaterdag is de dochter van oma overleden.. waaraan daar kom je vaak pas achter als het te laat is. In de 5 jaar dat ik de familie nu ken heb ik al vele overlijdens meegemaakt. Een aantal jonge mensen, vrienden van Joris, de zus van Josphat en dan nu de dochter van oma.
De familie is altijd heel close met elkaar en staat elkaar heel erg bij. Joris was heel bezorgt om oma en een par dagen hebben ze gewacht met vertellen omdat oma dan hele dagen zou huilen tot aan de begrafenis morgen.

Er is altijd een familie bijeenkomst om alles te bespreken en te regelen. Het lichaam wordt ook nooit alleen gelaten. Familie is er dag en nacht bij en iedereen mag dan afscheid komen nemen en wordt warm verwelkomt. Het is allemaal heel emotioneel maar zo mooi hoe ze daar in Kenia mee omgaan.

Het was een grote vraag of oma bij de begrafenis van haar eigen dochter kon zijn. Oma is niet meer zo goed met haar gezondheid en de begrafenis is een stukje verder weg van Mazeras. In Nederland hebben we flink meegedacht hoe dit voor elkaar te krijgen, Oma hoort bij de laatste dagen van haar dochter te zijn. Met financiele hulp vanuit Nederland hebben we kunnen regelen dat er een auto gaat van Mazeras naar shima hills om oma te begeleiden.

Oma heeft nu alleen nog 1 dochter over, haar zoon de vader van Joris heeft ze 10 jaar geleden al af moeten geven, heel zwaar om te zien is dat de enige overgebleven dochter van oma al op zeer jonge leeftijd een hersenbloeding heeft gekregen , ze was toen al moeder en deze dochter begeleid nu haar eigen moeder en oma naar de begrafenis , de rest van de familie gaat in konvoi erachteraan

Joris is al een aantal keren naar Mazeras afgereisd en heeft ook zijn tante nog op haar sterfbed gezien, helaas was deze toen al heel ziek en heeft ze Joris niet meer herkent. De tante woont in Shimba Hills en Joris is toen samen met Peter gegaan.

Alles wat oma nu nog heeft zijn de 5 jongens van haar zoon. Hier woont ze nu al 10 jaar en de laatste 5 jaar heeft ze de zon weer zien schijnen toen wij in hun leven kwamen en ze weer hoop zag voor de toekomst. Op deze momenten mis ik het , dat ik niet haar hand kan vasthouden , erbij kan zijn om haar te steunen ik weet het alle jongens en Janet zijn er voor oma , dankbaar dat ze op deze laatse dagen erbij kan zijn met hulp van buitenaf. dat is het minste wat je kunt doen.