Nieuwsbrief DDC December 2010 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu Nieuwsbrief DDC December 2010 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

Nieuwsbrief DDC December 2010

Door: marcelbianca

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

15 December 2010 | Nederland, Eindhoven

Het jaar 2010 verliep voorspoedig voor Dutch Dental Care. Zowel de kampen, zes in getal ,als de kliniek draaiden goed. In Februari en Maart is DDC met drie teams vertrokken om behandelingen uit te voeren op twee lagere scholen, xeben middelbare school en het opvangcentrum voor kinderen met een verstandelijke beperking in Kwale.

Tevens werd weer een bezoek gebracht aan de door DDC ingerichte praktijkruimte in het Msambweni hospitaal. Het was goed om te zien, dat er beter werd omgegaan met de procedures van onderhoud materiaal en reiniging praktijkruimte.

In September en Oktober heeft DDC drie lagere scholen bezocht, waarvan twee wat verder weg lagen. Er was bewust gekozen voor wat kleinere scholen ivm de reisafstand. Het enorme aantal mensen uit de community bracht echter zoveel werk met zich mee ,dat de groepen de scholen maar net af kregen en iedere dag pas tegen donker in het hotel terug waren.

Het opleiden van een COHO is voor DDC altijd een vast punt tijdens de kampen. Zoals ider jaar was het weer Truus Fluitsman, die dit met heel veel inzet en liefde voor het vak op zich heeft genomen.De COHO zei later "I have learned more in this week than in half a year of traineeship in the hospital ".

Tijdens xeben van de kampen in het voorjaar van 2011 zal er weer een tandarts zijn die de opleiding van een COHO op zich neemt.

De derde groep kreeg behalve hun school en de community ook patienten van een tehuis voor daklozen uit Mombasa te behandelen, die al gecontroleerd en van poetsinstructie waren voorzien door de tweede groep.

De aparatuur waarover DDC op dit moment beschikt zorgt ervoor dat er heel veel in kortere tijd gedaan kan worden. Een aantal vaste deelnemers sprak dan ook bewondering uit over de zich steeds verbeterde omstandigheden. Deze vooruitgang geeft de teams enorm veel plezier in het werk en men geniet meer van het resultaat.

In het najaar heeft DDC Engelstalige schoolboeken kunnen uitreiken aan twee scholen waar eerder een tandheelkundig team werkzaam was geweest. De boeken waren afkomstig van een internationale school van Shell in Dubai.

Tijdens de tandheelkundige kampen nemen de poetsinstrucies, uitgevoerd door mondhygienistes en preventieassistentes een belangrijke plaats in. De instructie wordt iedere keer weer aangepast aan de leeftijden van jonge kinderen tot en met de volwassenen uit de community

Op onze kliniek heeft Veronica, onze COHO, per 1 januari een nieuwe assistente gekregen: Francesca. Samen zorgen zij ervoor dat de kliniek goed draait en de patienten tevreden naar huis gaan. Iedere week krijgen wij een rapportage toegestuurd, waardoor we goed op de hoogte blijven. De nieuw aangeschafte apparatuur heeft hier ook grote invloed op de behandelmogelijkheden.

Ondanks het feit dat de kliniek goed draait- de salarissen en kleine uitgaven kunnen van de opbrengst bekostigd worden- zal DDC altijd financiele steun moeten blijven geven om te zorgen dat de kwaliteit van apparatuur en instrumentarium gewaarborgd blijft. Onze kliniek is er immers voor armere mensen , die niet veel kunnen betalen.

Wat gaat DDC nog meer doen in 2011??? Dit hangt af van donaties en giften die we krijgen. Wij blijven ons doel nastreven om diverse kleine behandelcentra te realiseren met als uitgangspunt : Tandheelkundige zorg "door kenianen voor kenianen

Via onze website www.dutchdentalcare.nl wordt u weer op de hoogte gesteld van de laatste ontwikkelingen van DDC met verslagen en foto's van onze deelnemers.