donderdag 14 -10 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu donderdag 14 -10 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

donderdag 14 -10

Door: marcelbianca

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

15 Oktober 2010 | Nederland, Eindhoven

Deze dag was natuurlijk al begonnen in het vorige bericht.

Onze groep bestaat uit 14 personen. Rob en Ria onze kampleiders en Rob is tandarts. Tjeerd en Carolien in het dagelijkse leven een koppel en werken ook samen, hij tandarts, zij assistente. Boudewijn en Anja the same. Frank en Marion samen getrouwd en beide tandarts. Wilma assistente werkzaam in de praktijk van Marion. Sharon is mondhygieniste. Alexandra is verpleegkundige en zorgt voor de sterilisatie tijdens ons kamp. Hanneke is ook verpleegkundige. Marcel onderhoud apparatuur ( achteraf onmisbaar ) en back up voor de sterilisatie en ik als assistente.

In het busje onderweg naar het hotel zaten Marcel en ik bij Rob en Ria. Rob vroeg of we zin hadden om mee te helpen de kliniek op te bouwen. Tuurlijk hadden we daar zin in.

Bij aankomst in ons hotel, hadden we een heerlijke lunch en gingen we ons snel omkleden om te vertrekken naar onze school. We waren met 9 personen om de kliniek op te bouwen. Ieder kamp vind plaats op een andere school. We bouwen alles zelf op en breken na afloop alles zelf weer af, om dit weer te kunnen verhuizen naar de volgende school. Als alle kampen zijn afgelopen wordt alles tijdelijk opgeslagen bij de DDC kliniek in Ukunda.

Rob en Ria vonden het erg fijn dat Marcel en ik erbij waren om te helpen bij het opbouwen, zeker de functie van Marcel is erg belangrijk, hij onderhoud alle apparatuur en zorgt ervoor dat alles werkt en dat we

kunnen blijven werken de hele dag. Op de school waar we werken hebben we 2 lokalen tot onze beschikking, hiedoor hebben de kinderen uit deze lokalen buiten les. Alles tafeltjes zijn buiten gezet in de open lucht. Het ene lokaal gaan we inruimen als sterilisatie ruimte en het wordt onze kantine. Het andere lokaal gaan we omtoveren tot een tandartsen groepspraktijk, met 3 behandelstoelen en een 4e stoel voor de mondhygieniste.

Verder hebben we 2 ligbedden staan die dienen als intake tafels, een wachtruimte en een kantoortje. Dit alles in het andere lokaal.Bij binnenkomst stond 1 lokaal helemaal vol met tassen en kisten . Alles moest worden uitgepakt, opgebouwd, aangesloten en ingeruimd worden. Dit was een hele klus, maar het resultaat mag er wezen.

Bij de intake tafels staan lange tafels met onze spullen zoals spiegels, sonde's, anesthesie, ampullen, naalden handschoen enz enz. Achter de behandelstoelen staan lange tafels met de benodigde materialen, zoals rijen vol extractie tangen in allerlei soorten en maten, even eens hevels, composiet materiaal, handschoenenen nogheel veel meer. Achter elke unit heb je ook nog een klein stukje voor je eigen plekje maken met je eigen materialen zoals afzuigers, gaasjes, pincetten en ander klein materiaal.

Sharon heeft ook nog een eigen tafeltje voor de mondhygiene. Cees heeft een bureau vol met cadeautjes liggen.

Alle 4 de units zijn voorzien van hoekstukken en afzuiging. Er is ook water en lucht toevoer. Water komt vanuit een fles die onderaan de unit hangt.

Helaas moet Sharon pompen om druk op haar waterfles te krijgen, maar zo heeft ze af en toe wel een beetje aanloop van mensen die haar helpen om te pompen. De afzuiging vind plaats via slangen die zijn aangesloten op een emmer. Het water loopt buiten uit de slangen en de vieze drap blijft achter in de emmer die we aan het eind van de dag leeg gooien bij een boom.Het is een erg smerig klusje en deze boom zal na ons kamp er niet meer zo stralend bij staan.

Tijdens het opbouwen hingen er al heel veel kinderen voor onze ramen. Ramen dat zijn open gaten met ijzeren tralies ervoor. De meeste van onze schoolkinderen hebben nog nooit een blank persoon gezien en zeker niet zovele bij elkaar.

Voor hun lopen we in rare kleding en bouwen we iets heel geks op, ze zijn daarom heel nieuwsgierig. Zo rond 16.30 waren we klaar met het opbouwen, erg moe van het harde werken en de reis.

Iedere dag hebben we en meeting om 19 uur bij het hotel om de afloop van de dagdoor te spreken. Zo ook deze avond. Het is heel belangrijk om veel met elkaar te praten en te overleggen om zo, zo goed te kunnen samenwerken.