26 Jan - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 26 Jan - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

26 Jan

Door: marcel en bianca

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

27 Januari 2023 | Nederland, Eindhoven

26 Jan..

In Kenia verbouwen ze heel veel rijst. Deze rijst wordt gedroogd en daarna met de hand van de kolf ontdaan. Marcel en ik hebben in Mazeras ooit de buren hiermee geholpen. Gevolg een flinke blaar op mijn duim. Hier is het het dagelijkse leven. Deze droge maïskorrels worden daarna naar de grainer gebracht om er maïsmeel van te maken. Van deze maïsmeel maken ze Ugali, iets wat ze hier dagelijks een aantal keren eten. Zwaar en goedkoop voedsel. Ook bij het huis in Mazeras hebben ze nu heel veel mais staan. Hopelijk komt er nog wat meer regen waardoor de oogst beter gaat worden.

Het platteland , locale leven. Het is weer anders als Joris zijn leven hier in Ukunda

Met Joris er over gesproken. Mazeras , Ukunda. Hij woont nu 10 jaar hier , kreeg een zoontje en de 2e is onderweg. 2 kleine locale shops die hun bezig houden en waar ze een kleine profit uit halen. Dit is zijn leven gewordenmaar toch veel zijn in Mazeras. Soms waai je een klein beetje een andere kant op. Niet te ver weg.

De locals dragen hier heel veel doeken. Gewoon omgeslagen over hun kleding. Een mooie , maar ook een functionele traditie. Je eigen kleding wordt niet viesen je bent altijd goed bedekt. De doeken zijn vaak voor zien van wijsheden. Manu vertelde ons dat de vrouwen hiermee iets willen vertellen over zichzelf. We grapte er een klein beetje mee, maar zo zouden mijn spirituele uitingen ook naar buiten kunnen komen. Vaak passen de wijsheden wel bij je. Ik heb van Janet een mooie doek gekregen die door een naaister in tweeën is geknipt. Vaak gebruik je deze dan allebei voor de bedekking van je hoofd of schouders en als rok.

Ik draag in kenia heel graag mijn doeken.

Je ziet hier om je heen zoveel mooie kleuren. Het fleurt zoveel op. Alle mensen zijn zo mooi , zo kleurrijk. The colours of life can make you beautiful.

Vandaag kwam onze groenteman langs. Hij herkende ons nog van vorig jaar. Een hele vriendelijke man die vele groenten en fruit op zijn fiets bij zich heeft. Marcel en ik kochten een verse ananas die hij voor ons klaarmaakte. Verder nog een paar bananen en een mango. De buurvrouw kwam en nam ook een hoeveelheid boodschappen. Zo fijn om elkaar van mooie dingen te voorzien. Als is het maar fruit kopen. Zijn dag heeft nu al een mooie herinnering gemaakt. En de apen kregen na afloop de resten van het fruit , waar ze heerlijk van genoten.

We hebben bijna de gehele dag zonder stroom gezeten. Dit betekende zuinig aan doen met onze telefoons. De hoofdkabel moest gerepareerd worden aan de weg. Marcel heeft er een paar foto's van gemaakt. Fijn dat we een kleine powerbank bij ons heben in geval van nood.

In de middag hebben we een drankje gedaan bij de kite/ surfschool die al een aantal jaren gerund wordt door 2 Poolse dames. Dit was vaak de plaatst waar we WiFi kregen en ik de website bijwerken. Nu hebben we WiFi op het appartement en een kenia telefoonbundel. Als nu de stroom uitvalt kan ik toch onzeberichten plaatsen

We hebben daarna een aantal stoffen opgehaald waar 2 jurken van gemaakt werden. De stof is nu nog te stijf en zal thuis een aantal keren gewassen moeten worden voordat het zacht en soepel vallend wordt. De kleuren zijn heel erg mooi en uitgezocht door Aisha.

Ben er ontzettend blij mee en vond het zo lief dat Aisha en Jorisdit voor mij gedaan hebben.

In de avond kwamen we bij Joris en Aisha aan om een hapje te eten , bleek hier geen stroom te zijn. Alles verlicht door kaarsen. Mooie kandelaars stonden er en Joris vertelde deze hebben jullie in 2014 meegebracht. Zo geweldig dat hij vaak nog weet van dierbare spullen wanneer we die gebracht hebben.

Morgen gaan we alles rustig voorbereiden om te vertrekken. Voelt weer vreemd maar wetend dat we allemaal onze levens weer gaan oppakken. Dit was vakantie voor iedereen. Terug in Nederland is het lastig om uit te leggen als iemand vraagt hoe was het in Kenia. Lees de website en voel wat wij mochten ervaren. Ik merk dat ik nu zelfs even geen woorden meer heb om deze laatste dagen goed uit te drukken. Leef nu al een beetje in 2 werelden. Kost tijd om te schakelen,maar ook dat gaat snel als we geland zijn.

Onze plannenelkaar weer te zien geven ons energie. Alle gesprekken die we hebben gehad , wat we hebben ervaren geeft ons een boost. Heel vaak zegt Joris hoe is het mogelijk dat ik jullie ontmoet heb. Voorbestemd?Misschien wel........