26 aug op weg naar mazeras 2e keer - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 26 aug op weg naar mazeras 2e keer - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

26 aug op weg naar mazeras 2e keer

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

28 Augustus 2019 | Nederland, Eindhoven

26 aug

Vandaag vertrokken aisha , ik en Sandro voor de 2e keer naar Mazeras. We moesten wat plannen omgooien ivm Joris zijn werk. De manager is deze week aanwezig waardoor hij zijn vrije dagen een week op moest schuiven. Marcel heeft in Mazeras minder te doen zonder Joris en besloot ook in Ukunda te blijven.
Ik kan samen met Simon al op bezoek gaan bij Janet de zus van Joris zodat we daar de volgende keer niet heen hoeven te gaan.
Josphat schreef me dat hij hem graag met ons mee zou willen. Door zijn handicap kan hij helaas niet op een motor zitten en zouden we met een auto moeten gaan. Mijn inziens veel te kostbaar en dat vertelde ik josphat ook. Ik vertelde hem het kan al gauw 40 euro kosten, geld wat ik op dit moment liever aan hem geef om zijn huis op te knappen. Eerlijk en soms pijnlijk maar we begrijpen elkaar.

In de matatu roepen ze stap in we brengen je waar je heen wilt. Nou dus niet. Pakken ze gewoon een andere route , willen ze je eruit zetten dat je een andere matatu moet nemen. Dat pikte aisha niet. Hij wilde ons geld terug geven. Aisha bleef zitten en op haar strepen staan waardoor ze uiteindelijk omdraaide en ons brachten waar we moesten zijn om over te stappen.
Sandro genoot van het reizen.

In Mazeras nog geen water, totdat aisha de persoon zag van de aansluiting, hem riep om te komen en op te lossen. 9 euro verder en we hebben water. Ik schreef Joris en hij zei ja je hebt water maar nu geen elektra. Hier hebben ze een elektra meter waar ze geld op kunnen zetten. Ook hier geld op. Uiteindelijk geld erop gezet en jawel water en stroom werkt weer. Dit is de afhankelijkheid van Joris aan ons. Zonder ons geen water elektra of zelfs eten.

In de middag bij Josphat geweest en Simon ging op pad met vrienden. Na ruim 45 min kwam hij terug met 4 goede kokosnoten. Als je schud en je hoort niets dan zitten ze vol met lekkere kokosmelk en wat vruchtvlees. Hoor je wel iets dan gebruiken ze die om te koken want dan zijn ze ouder.
Josphat en Simon vele kleding gegeven van ons pap die passen hun goed en zo komen ze goed terecht. Ook vele zaadjes uit ons mam haar tuin verspreiden we in Kenia.

In de avond heeft aisha de vis bereid die we meenamen naar Josphat voor dinner. We hebben heel fijn gesproken en hij geniet ervan als ik er ben. Simon ging mee met de Bush route en samen eten.
Marcel heeft in ukunda vele huishoudelijke dingen gedaan toen we weer water hadden en wat gedronken met Monica die we nog kennen van een aantal jaren geleden. Zij werkt in een hotel en probeert op die manier een leven op te bouwen. Hier in Kenia hebben ze een werkweek van 6 dagen