2 jan 2021 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 2 jan 2021 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

2 jan 2021

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

02 Januari 2021 | Nederland, Eindhoven

2 jan 2021
Happy New year Kenia

Het jaar 2021 is begonnen voor iedereen, ook in Kenia.
As maandag beginnen alle scholen weer. Iedereen is nu bezig met de voorbereidingen ervan.

De kerstdagen hebben Josphat en Joris hard werkend doorgebracht. Joris bleef in Ukunda hopend dat mensen nog iets bij hem in de winkel wilde kopen. Op 27 dec is hij naar Mazeras vertrokken samen met Aisha en Sandro om daar de jaarwisseling te vieren. Het leven loopt soms iets anders en een uitvaart kwam tussendoor van een familielid. Gelukkig met oud en nieuw wel gearriveerd in Mazeras.

Josphat heeft zijn winkel verhuisd met de kerstdagen. Zijn postkantoor liep niet zo goed en hij kon een andere ruimte huren en heeft deze omgebouwd tot kleine supermarkt. Er bestaan in Kenia heel veel kleine lokale hokjes waarin ze de dagelijkse benodigdheden verkopen. Josphat is super enthousiast en wij hebben geholpen met de start.

Sabrina is samen met haar moeder gebleven. Ze heeft voor de kerst een paar dagen in het ziekenhuis gelegen met een voedsel infectie. Gelukkig goed hersteld met de juiste zorg. Haar brander was voor de kerstdagen doorgebrand en we hebben Sabrina geholpen om deze een nieuwe aan te schaffen zodat ze weer kan koken. Deze branders gebruiken ze heel veel in Kenia. Ze koken daar op gasflessen en een jiko. Een jiko is met kooltjes. De gasfles is voor vele dagelijkse gebruiken en zeker onmisbaar.

Met oud en nieuw was bijna de hele family in Mazeras. Mis het wel hoor. Voor ons zou dat de unieke kans zijn geweest om iedereen weer te zien. Het is helaas niet anders en niet mogelijk. Het is wel heel fijn dat ze me goed op de hoogte houden. De gesprekken vertellen en foto's sturen zodat ik toch het gevoel heb erbij te zijn.
Nieuwjaarsdag hebben ze samen met josphat doorgebracht. Het samen eten van chapati, het samenzijn en samen veel praten en plezier maken is voor hun erg belangrijk. Er is geen lock down in Kenia en het corona virus is niet zo erg aanwezig. Dankbaar daarvoor.

Iedereen is weer terug aan het reizen nu en het dagelijkse leven weer aan oppakken. Sabrina weer terug naar school, Sandro ook binnenkort en de kinderen van josphat starten maandag. De winkels van Joris en Josphat gaan weer open en laten we hopen dat het dagelijkse leven beter aantrekt.
Ik wil iederen bedanken voor de steun de afgelopen jaren en voor de steun die jullie blijven geven
Heel veel dank hiervoor