15 Jan - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 15 Jan - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

15 Jan

Door: marcel en bianca

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

16 Januari 2023 | Nederland, Eindhoven

15 Jan

Gisteravond stond ik te kletsen met Simon tijdens het koken. Hij liet me een foto van hemzelf zien op de telefoon. Een jonge Simon.

Ik vroeg hem die door te sturen. Hij vertelde ik heb de telefoon aan Janet gegeven. Ze geeft hem nu harder nodig dan ik.

We hebben een hele nieuwe telefoon gekregen van een collega van Marcel. Alles doen we hier in overleg met Joris,zeker wat betrekking heeft op zijn familie en jaloezie willen we niet veroorzaken. Joris vond het goed dat Simon nu uiteindelijk een eigen telefoon mocht krijgen.Heel erg blij hebben we hem gemaakt. Hij deed zijn kaart er in en heeft wat apps kunnen installeren. Degene die de telefoon heeft gegeven , weet dat hij heel erg goed terecht is gekomen binnen het gezin. Heel erg dank je wel ..

De power kwam ook terug. Iedereen is dan meteen happy, yeah de power is back.. en alles direct weer opladen .

Dingen die voor ons vanzelfsprekend zijn, leer je daar beter te waarderen.

Josphat heeft geen elektriciteit maar krijgt energie / stroom mbv een solar. Het is om 18 uur al heel erg donker in Kenia en de kinderen kunnen dan geen huiswerk maken. De solar installatie gedoneerd via ons heeft hun ontzettend geholpen. Ook heeft Josphat een kleine 2 pits gastoestel staan wat werkt op vloeibaar gas. Het is niet heel krachtig maar hij kan er een eitje op bakken of thee mee maken als Nancy of de jongens er niet zijn. Het is hetzelfde gas wat wij gebruiken voor eventueel een openhaard of terras verwarming.

Een fijne aanschaf , zo is hij niet geheel afhankelijk voor een kopje thee. Deze ideeën geven ze ons om over na te denken en wat hun kan helpenhet leven aangenamer te maken

Gisteren ook gesproken over het land Kenia en de politiek. De verkiezingen en hoe de nieuwe president gekozen werdt.

We hebben gesproken over de schulden van het land aan China en Amerika en hoe lastig het voor de locale mensen is nu de voedsel prijzen zo hoog zijn geworden. Ook de corruptie van het land kwam aan bod , want ja Kenia heeft heel veel corrupte politici rondlopen helaas. Verteld werdt dat Uganda president echt een goed hart heeft en het land flink opgebouwd heeft. Ze vinden het fijn om goed geïnformeerd te zijn en interesse te tonen voor hun eigen land en de buurlanden.

In de avond / nacht ben ik niet zo lekker geworden. Kenia express ( Diaree) en een aantal uren daarna ook overgeven.

Wat kun je je dan slecht voelen, afhankelijk en klein. Joris werd wakker en probeerde me goed te helpen en vertelde me als jij je morgen nog zo voelt dan reizen we een dagje eerder terug naar Ukunda.

Dat hebben we ook gedaan. Dan blijkt maar weer hoe lang de autorit duurt van Mazeras tot Ukunda. Een flinke wachtrij bij de ferry.

De nieuwe weg waarbij je de ferry kunt vermijden is wel klaar maar nog niet open. We hebben er ongeveer 2 uur over gedaan. Lang , zeker als je je nog niet beter voelt.

We hebben ons gemeld voor een check bij het Diani hospital om de hoek en na een kleine check wat medicatie gekregen.

In Mazeras ging iedereen naar de kerk vandaag en Marcel en ik gaan even opnieuw settelen en in de laatste week gaan we weer terug naar Mazeras.

Wat een fijne dagen heb ik daar gehad en zoveel bij kunnen praten met iedereen daar kan geen whats app tegenop