29 dec - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 29 dec - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

29 dec

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

03 Januari 2016 | Nederland, Eindhoven

Gisteren was Marcel in de ochtend Bert aan het helpen in het huis waar we verblijven. Bert is timmerman en maak bijna alles in dit huis, Bert is Nederlands en familie, zijn vriendin was in juni samen met Joris naar Nederland gekomen.
Terwijl ik de lunch bereide brachten Marcel en Bert samen een aantal kasten naar beneden bijna met gevaar voor eigen leven want de 1e kast ging niet zo goed. Over de leuning begon hij te schuiven en Marcel stond op een randje van de trap te balanceren. Gelukkig liep alles goed af de kast lieten ze langzaam vallen en had weinig schade en Marcel en Bert kwamen er ook goed vanaf. De 2e kast werd gelukkig op een andere manier naar beneden gebracht. Het resultaat, we hebben nu een mooie kleding kast in onze slaapkamer.

In de middag gingen we naar Joris en Aisha. We kregen meteen een heerlijke lunch van eieren met brood gebakken op de jiko. Joris liet ons de spullen zien die Aisha gekocht had in Dubai toen ze daar werkzaam was voor een half jaar. Joris en Aisha willen hier in Kenia een kleine winkel beginnen om zichzelf te kunnen onderhouden. Joris had al een kleine ruimte gevonden dichte bij hun kamer. Marcel en ik hadden al een bijdrage gegeven on de ruimte op te knappen maar helaas de afwerking Is lastig voor Joris. Samen met Joris liepen we naar de shop, om te kijken wat er nog gedaan moet worden. Het is belangrijk om de shop zo snel mogelijk open te laten gaan, nu betalen ze al huur, maar hebben ze er geen inkomsten van. Aisha probeert wel wat te verkopen door langs deuren te lopen met wat producten.

Marcel en ik zagen de ruimte en we gingen brainstormen samen met Joris over de indeling en hoe te maken. Na ruim een half uur liet ik de mannen alleen om wat plannen uit te werken en ik ging met Aisha op pad om nog een aantal boodschappen te regelen.
Het is handig als ik samen met een Keniaanse op pad ga en deze persoon alles laat regelen en betalen. We vonden na een paar afwijzingen een zeer goedkope en ontzettend vriendelijke motorbike. Het was echt super leuk. We reden Marcel en Joris voorbij en samen hadden we de grootste lol. De motorbike bleef op ons wachten toen we de boodschappen deden, wat heel veel wel beloven en niet doen hij bleef wachten. We gingen op de motorbike zelfs door de lokale markt heen en hij stopte voor de kraam, we kochten 2 doeken. Terug naar huis bracht hij ons tot bijna binnen wat weer zeer lachwekkend was. We gaven hem extra geld hij was zo goedkoop en had een hele goede service dat koest beloond worden. We noteerden zijn telefoon nummer en in de tijd dat we in Kenia zijn kunnen we hem altijd bellen dat is heel fijn.

Marcel was samen met Joris naar een stuk of 12 hardware winkels gegaan en uiteindelijk hebben ze hout besteld. Het hout ligt op maat gezaagd als we terugkomen uit mazeras en dan kunnen de mannen aan de slag in de winkel. Marcel denkt dat 1 dag hard werken ze al heel ver zullen komen. Dat zou echt super zijn.

Toen de mannen terug kwamen moesten we snel in de tuctuc om naar Bert en Pauline te gaan. Het was heel fijn om Pauline weer te zien. Ze zag er goed uit niet meer zo ziek als afgelopen maanden toen ze tbc had gehad. Het was heel fijn om bij ze te zijn. Pauline gaat zorgen dat van mijn doeken 2 broeken gemaakt worden die heel fijn en luchtig zijn om hier in Kenia te dragen. Samen met Bert heeft Marcel een aantal dingen van de winkel doorgesproken en gereedschap mogen we lenen. Ook had Bert nog 8 balken staan waar Marcel iets van gaat maken.
Moe, voldaan en met vele plannen in ons hoofd proberen we te gaan slapen