13 jan - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 13 jan - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

13 jan

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

13 Januari 2016 | Nederland, Eindhoven

Vandaag kookles gehad en geleerd om chipati te maken, dat wordt gemaakt van bloem, beetje kokend water en olie. Dit deeg kneedt je goed en daar maak je bolletjes van. De bolletjes rol je goed uit en smeer je dan in met olie, je halveerd de ronding en rolt deze weer op zodat de olie middenin zit. Deze bolletjes laat je dan even rusten. Hierna is de olie opgenomen in het deeg, en rol je deze weer uit tot een mooie ronde vorm. Je bakt deze in de pan. Na omkeren smeer je de zijde in met olie en ook de andere kant. De chipati is een stevige pannenkoek, die je eet met je handen en in stukken scheurt. Je eet deze als een volledige maaltijd gecombineerd met veelal een saus met groenten, beef, kip. Er bestaat ook de pancake chipati , deze is meer vloeibaar door de toevoeging van eieren en is te vergelijken met onze Nederlandse pannenkoek. Mijn voorkeur gaat uit naar deze stevige chipati.

Na de kookles ging ik even met monica op pad voor wat kleine dingetjes. Wat ingrediënten voor een andere maaltijd, een nieuwe haarklem, de mijne was gebroken en een doek als kleding bescherming.
De doek is een grote doek en wordt verkocht als een grote lap die je dan nog moet halveren in tweeën. De Afrikanen dragen vaak deze twee dezelfde doeken tegelijk als een mooie combiatie. Toen ik in Mazeras was bij Josphat was mijn kleding heel snel erg vies, door de kinderen en het eten waar we op de grond in zaten. Hierom dragen de Afrikanen deze doeken om hun kleding te beschermen en nadien hoeven ze zich niet om te kleden, maar alleen de doek af te doen. Voor 5.50 had ik twee doeken en voor 30 cent werd deze voor mij in tweeën gemaakt en mooi afgestikt.

Terug thuis kwam Joris vrij snel en vertrokken we naar nakumat, de grote supermarkt. Naast de supermarkt is een klein terras en voor een drankje krijg je de Wi-Fi code. Wi-Fi was in ons huis al een aantal dagen niet goed. We downloaden een programma op Joris zijn computer en ik werkte mijn andere website bij.

Hierna gingen we terug naar huis en bleven hier wat rondhangen.
We aten mijn chipati die goedgekeurd werd.
Via Freddy de tuinman bleek dat er nog een andere internet verbinding was. Deze gaf wel aan zeer slecht te zijn maar had wel verbinding, de laptop van Joris werd aangezet en samen met Marcel gingen ze op internet op zoek naar een programma voor pasfotos te maken.
Na uiteindelijk heel veel zoeken vonden ze er één. Joris ging downloaden. Helaas het internet stopte en bleef hangen op 81 % we baalden. Joris hoopte door dichter bij het kastje te staan het zou helpen, helaas niet.

Joris had nog een USB bij zich waar hij zijn simkaart in kan doen., en zo kan hij internet hebben op zijn laptop. Het downloaden gong verder en we zaten zo op 100 %. Toen de melding downloaden mislukte deze website is onbetrouwbaar.