15 maart 2020 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 15 maart 2020 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

15 maart 2020

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

15 Maart 2020 | Nederland, Eindhoven

Corona virus ook in Kenia

Ik vertelde onze vrienden van het corona virus wat via China nu ook Europa , Amerika en nog meer landen in zijn greep heeft.
Joris en Josphat zijn zeer begaan met de situatie en dwingen ons idd zeer veel voorzichtigheid.
Joris en Josphat zijn erg bang wat er zal gebeuren als de ziekte Kenia bereikt. Kenia kan als land nooit dezelfde voorzorgsmaatregelen nemen zoals dat in Europa is gebeurd.

Helaas is toch het virus geland on Kenia 2 dagen geleden. Hieronder het bericht
De eerste patient in Kenia is een 27-jarige vrouw die via Londen was teruggekeerd naar haar thuisland. In Ethiopië ging het om een 48-jarige Japanner. De eerste besmette persoon in Guinee was een medewerker van een EU-delegatie. Zij zou zich ziek hebben gevoeld nadat ze in Europa was geweest. Het coronavirus is in Soedan voor het eerst vastgesteld bij een man die donderdag overleed in hoofdstad Khartoem. Hij had eerder deze maand een bezoek gebracht aan de Verenigde Arabische Emiraten.

Experts hebben gewaarschuwd voor de mogelijke gevolgen van een grote uitbraak in Afrika. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie liet eind vorige maand van zich horen met betrekking tot de situatie in Afrika. De landen zouden niet voldoende voorbereid zijn op besmettingsgevallen.

WHO-topman Tedros Adhanom Ghebreyesus had de lidstaten van de Afrikaanse Unie opgeroepen om “één front te vormen, om agressiever te zijn” in de strijd tegen het nieuwe virus. “Onze grootste zorg blijft dat de mogelijkheid bestaat dat het Covid-19 zich verspreidt in landen met zwakkere gezondheidssystemen”, aldus Tedros toen.

Momenteel zijn er gevallen gemeld in Marokko, Tunesië, Egypte, Algerije, Senegal, Togo, Kameroen, Burkina Faso, de Democratische Republiek Congo, Zuid-Afrika, Nigeria, Ivoorkust, Gabon, Ghana, Guinée, Soedan, Kenia en Ethiopië. In de meeste landen zijn er momenteel minder dan tien geregistreerde gevallen en het gaat vooral om buitenlanders of mensen die naar het buitenland gereisd zijn. Zij werden in quarantaine gezet om de kans op overdracht te beperken.

Gisteren heb ik Joris even aan de telefoon gehad, hij was op het werk.
Vandaag dienen alle Italiaanse gasten uit te checken en naar Italië terug te keren. Het is nl voorlopig het laatste vliegtuig dat reist tussen Italië en Kenia.

En Josphat schreef vanmorgen dat alle nachtclubs in Kenia per direct zijn gesloten.
Hij maakt zich grote zorgen. Hamsteren zoals wij nu massaal hebben gedaan in Nederland is er in Kenia niet bij. Allereerst zijn daar de financiële middelen niet voor en is er ook geen ruimte om iets op te slaan. In Kenia kunnen ze per dag bekijken wat noodzaak is. Heb wel iedereen verteld dat we back up zijn. En bij zorgen en verontrustend het ons direct te laten weten