4 juni 2020 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 4 juni 2020 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

4 juni 2020

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

04 Juni 2020 | Nederland, Eindhoven

Update Kenia
Juni 2020

Ik besef dat het weer een poosje geleden is dat ik op de website heb geschreven. In mijn gedachten vraag ik me af wat kan ik schrijven nu het in Kenia erg rustig is met de lock down. Ik blader door mijn whats app foto's gekregen vanuit Kenia en besef dat er weer veel is om te schrijven. Ze houden me toch wel bezig en ik ben dolgelukkig dat ze me met foto's op de hoogte houden om ook zo alle informatie te delen en mijn gedachten te prikkelen.

Josphat rijd op een 2e handse rolstoel gekregen van mij in 2014. Zo corrupt als ze zijn in Kenia moeten ze deze rolstoelen eigenlijk gratis weggeven maar helaas vragen ze er altijd nog zeker minstens 150 euro voor. Een kostbare aangelegenheid voor mensen die al helemaal geen geld hebben. Er was een wiel stuk van de rolstoel en die moest per direct gerepareerd worden. Hiervoor zijn onze donaties en sponsoringen, om ook in directe nood van hulp te kunnen voorzien.
Het wiel is dus gemaakt en Josphat kan weer een beetje voort bewegen. Wel heb ik gezegd om uit te kijken en informatie in te winnen voor een andere rolstoel. Deze heeft echt zijn tijd gehad. Na de corona crisis hier even op focussen.

Toen kwam er een foto van Nancy de vrouw van Josphat. Onherkenbaar met een flink gezwollen gezicht. Ze was gestoken door een insect toen ze in het veld aan het werk was en er was een allergische reactie. Een huisarts kennen ze niet in Kenia. Wel een soort van 1e hulp bij het ziekenhuis. Hier is Nancy naar toe gegaan en heeft medicatie gekregen. Ook hier helpen we met de medische zorg en als bedankje hebben we 2 dagen later video bellen gedaan via whats app want Nancy wilde ons graag persoonlijk bedanken voor de hulp.
Haar lach en gebrekkig Engels maken ons dan erg gelukkig en ook dat ze beseffen dat deze kleine gebaren voor ons zoveel betekenen.

Met de telefoon zijn we afhankelijk van onze vrienden in Kenia. De lock down maakt vele Kenianen nerveus, onrustig en angstig. Alle dagwerkers zitten zonder inkomen, geen hulp van de overheid. Hotels gesloten. Joris zonder werk en hele dagen op zijn kamer. Josphat zijn kleine kantoortje gesloten, er komen geen mensen.
De kerk bied mentale steun.
Joris ging naar de kerk maar helaas duurde de dienst wat langer dan 19 uur in de avond. Joris moest nog naar zijn kamer en zag onderweg politie agenten staan. Jullie hebben Amerika gezien. In Kenia treed de zwarte politie ook erg hard op tegen het eigen volk. Joris hoopte dat ze hem niet zagen , helaas wel.
Joris rende weg om niet gepakt en geslagen te worden. In zijn handen zijn jas en wat spullen. Helaas was in zijn vlucht zijn telefoon uit zijn broekzak gevallen en deze vond de politie interessanter.
Joris was blij dat hij niet gepakt was. Hij besefte wel dat hij ons op de hoogte moest stellen en deed dat door naar het internet café te gaan en ons een email te sturen. Als we nl een paar dagen niets horen dan worden we ongerust en vragen we andere personen uit de familie om te onderzoeken wat er aan de hand is. Sociale controle is erg belangrijk
Joris leende een paar dagen later een telefoon en was weer bereikbaar voor ons.

Sabrina moet deze weg ons te informeren nog wat beter leren.
Ook Sabrina haar telefoon ging stuk. Een oude telefoon 2e handse telefoon kom de update niet meer aan. Na een aantal dagen niets vernomen te hebben schakelde we Joris in om contact op te nemen. Direct doet hij dat en informeert ons dan wat er aan de hand is. Zo duurde het 4 weken. Sabrina stuurde ons een email die ik beantwoorde maar in haar spam terecht kwam. Weer Joris ingeschakeld. Sabrina vond deze sociale controle erg fijn. Zo weet ze ook dat we ons best doen ook al kunnen we geen contact hebben.
Uiteindelijk konden we een bijdrage sturen en is ze mobiel weer bereikbaar voor ons via whats app. Ze schakelen Internet maar een paar keer per dag aan. Alleen om ons te schrijven. Gelukkig weten we nu dat het goed gaat. Haar school is nog steeds gesloten.

As zaterdag is er nieuws van de overheid met nieuwe richtlijnen.
De sponsoring zijn deze maanden wat hoger geworden doordat ook de kleine inkomsten weggevallen zijn.
Nancy werkt veel op het land en Josphat vertelde dat het veel regende maar dat dat erg goed is voor de gewassen die ze hebben.

Nancy gaat ook veel langs bij oma en de jongens in Mazeras die op loopafstand wonen en helpt hun op het land. Oma wordt wel slechter en struint snachts door het huis.
Joris kan vanwege de lock down niet reizen naar Mazeras helpt hun financieel en houd d dagelijks contact met zijn broers