13 febr 2021 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 13 febr 2021 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

13 febr 2021

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

13 Februari 2021 | Nederland, Eindhoven

Mijn Keniaanse oma

Het gaat helaas niet zo best met onze Keniaanse oma.
Ze is op dit moment ernstig verzwakt. Ze eet en drinkt bijna niets. Joris vertelde dat ze een klein stukje fruit per dag eet. Ze komt ook haar bed niet meer uit. Joris heeft het heel erg moeilijk om oma los te laten, haar te verliezen. Oma heeft zoveel betekent voor Joris.

Ze nam het gezin over toen uiteindelijk beide ouders overleden waren. Toen de vader van Joris overleed had oma het hier erg moeilijk mee. Ze woonde op dat moment al bij het gezin , maar kon het verdriet niet verwerken en vertrok naar haar dochter om daar opgevangen te worden.

Toen 4 jaar later de moeder van het gezin overleed en daar 4 jonge jongens achter bleven kwam oma terug om voor de jongens te zorgen. Oma deed haar best en was een erg actieve en energieke vrouw. Ze hadden het niet gemakkelijk in hun leemen huisje waar al een paar keer brand was geweest.

4 jaar later ontmoeten wij Joris in het hotel en ons contact was gelegd. We begonnen het gezin te helpen zodat de kinderen weer naar school konen , eten hadden en Joris weer een wil kreeg om te leven.

We starten aan de bouw van een huisje op eigen grond. Een stenen huisje.
Oma wilde eerst niet verhuizen zo koppig als ze was ( met een glimlach )
Uiteindelijk na een hefitge regenbui kon ze niet wachten om naar het stenen huisje, meer bij de weg gebouwd te gaan wonen.
Ze heeft het daar zo fijn. Ze hebben daar water en elektriciteit gekregen. Een keuken waar ze koken en waar oma dan vaak op hasr stoel bij zit voor gezeldschap.
Echte bedden en matrassen om te slapen.

Met de jongens gaat het goed. Alleen Simon nog op school , maar hard werkend in de muziek.
Het is nog steeds niet gemakkelijk zeker niet in de coronatijd maar oma heeft mij altijd als de reddende engel gezien.

Comuniceren kunnen we niet maar in het swahili heb ik wel geleerd om oma te zeggen en dank je wel lieve oma.
De jongens hielpen me altijd met praten tegen oma.
Nonverbaal kon ik altijd helpen en bij oma zittten. Ze streek over mijn haren en ze wees altijd naar de lucht als we weer moesten vertrekken. Ja oma we gaan met het vliegtuig weer naar huis, maar volgend jaar ben ik er weer.

Ieder jaar was ik zo gelukkig dat oma er nog was. Een krasse zeer oude vrouw.
En nu is het kaarsje bijna uit . Ik kon afgelopen jaar niet gaan naar Kenia.

Oma lieve keniaanse oma. Het is goed u mag gaan , naar u zonen en dochters die u allemaal overleefd heeft.
Josphat gaat er vandaag heen in zijn rolstoel. Samuel heeft verteld dat de situatie van oma zeer kritiek is geworden.