12 dec Emanuel - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 12 dec Emanuel - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

12 dec Emanuel

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

13 December 2021 | Nederland, Eindhoven

12 dec
Emanuel is gearriveerd in Mazeras

Vandaag is Emanuel gearriveerd In Mazeras. Emanuel ( 24 jaar ) kwam op de fiets vanuit Marikani 20 km verder.
Hij is flink veranderd van jongen naar volwassen. Ik zie iets van zijn broer Samuel in hem, dezelfde lach. Ook altijd vrolijk, lachend , positef , geïnteresseerd.

Nu ben ik zeer geïnteresseerd in hem. Emanuel heeft me veel informatie gegeven. Hij heeft een test gedaan voor een bank die studiebeurzen geeft aan jongeren. Hij moest schoolresultaten laten zien, een aanmeldingsbrief schrijven en deze ook mondeling toelichten waarom ze juist hem deze beurs zouden moeten geven.

Uit ruim 200 aanmeldingen werden er 75 gekozen en hij zat erbij.

Emanuel doet nu de opleiding voor lasser. 6 maanden studie en 3 maanden stage lopen totaal een studie van 9 maanden met een diploma als resultaat.

Emanuel deed vroeger al veel met kraaltjes., armbandjes maken en verkopen. Dit heeft hij nu uitgebreid met slippers maken, mooie slippers gemaakt van leer. Een website komt eraan
Zo voorziet hij in zijn onderhoud.

Wat geweldig dat hij nu naar Mazeras is gekomen voor ons om 2 dagen door te brengen.

Emanuel is ook ontzettend behulpzaam. Dat zijn eigenlijk alle broers wel. We kwamen een foto tegen in de laptop waarop Emanuel zijn kleine nichtje Vicky droeg in een doek op zijn rug.
Iedere zondag hielp Emanuel Josphat met de rolstoel duwen naar de kerk.

De fiets van Emanuel werd nagekeken door Marcel en een beetje geolied waar nodig is. De fiets is geleend van een goede vriend in Mazeras omdat de afstand van zijn kamer naar de school te ver en te omslachtig is. Helaas heeft de fiets nu een lekke band. Het was niet mogelijk om dat vandaag te laten repareren dus een vertrek met de matatu was noodzakelijk. De fiets wordt dan volgende week ergens gerepareerd.

Iedere zaterdag geeft Emanuel ook een kleine workshop aan jongeren van wat hij weer geleerd heeft op school.
Spelletjes vinden ze allemaal erg leuk. Joris heeft een dambord gekregen van mijn ouders en deze meegenomen naar Mazeras. Hier werd veel gebruik van gemaakt.

Later meer over de dagen in Mazeras.
Voor nu zijn we veilig weer terug in Ukunda. Het internet in Mazeras was zeer slecht waardoor niets het meer deed. Dan maar een paar dagen offline en socialiseren. Ook fijn. Spelletjes doen en heel veel praten en bij elkaar zijn. Dit is zo fijn na 2,5 jaar de weg naar elkaar toe niet verloren