14 dec Sabrina - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 14 dec Sabrina - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

14 dec Sabrina

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

16 December 2021 | Nederland, Eindhoven

14 dec sabrina

Vandaag is een dag die we doorbrengen met Sabrina

Sabrina helpen we al een aantal jaren om op te krabbelen en een doel te vinden in het leven. Onafhankelijk te worden. Het leven tussen jongens en meisjes is groot in kenia.

Meisjes zijn hier de kwetsbare doelgroep. De ouders kunnen of nemen vaak niet de goede verantwoordelijkheid mbt het onderwijs. Van meisjes wordt verwacht dat ze al vroeg meehelpen in het huishouden.

Sabrina hebben we leren kennen in 2012. Onze hulp financiële hulp hebben we pas opgestart in 2017. We hebben toen een donateur gezocht om haar opleiding te kunnen financieren. Maandelijks krijgt ze van ons een toelage voor de huur van haar kamer , voedsel, medicatie en verzorging. Ons doel is wel om onze hulp te geven maar te stimuleren tot onafhankelijkheid

Sabrina heeft de basisopleiding voor assistente leerkracht gevolgd en zou graag het vervolg willen doen.
Kenia zou kenia niet zijn als ze in één keer de onderwijs regels veranderen en de opleiding langer maken. De opleiding van Sabrina was gesponsord door ons samen met een donateur voor 2 jaar Helaas de donateur heeft zich door omstandigheden terug moeten trekken. Toch weerhoud dit ons er niet van om haar maandelijks te blijven ondersteunen en met haar actief mee te denken. Hoe gaan we verder.

We hebben Sabrina wat handvaten gegeven om mee aan de slag te gaan. Uit te zoeken en te informeren. Bezig blijven moet een drive zijn. Niet focussen op 1 doel nee meerdere lijnen uitzetten dan haal je er uiteindelijk vast 1 binnen.

Gisteren hebben we 1 koffer naar Sabrina gebracht met de tuctuc en daarna boodschappen gedaan om mee te nemen naar haar moeder. We kochten brood , bakolie ( dat is vrijprijzig hier ) boter, wat kleine flesjes drinken en maïsmeel waarmee ze ugali kan maken. Uiteindelijk namen we ook nog een paar bananen en mango's mee

Sabrina moeder woont al vele jaren vlakbij de airstrip. Een hele kleine luchthaven voor de safarie's. De omgeving is koraal. Vroeger stond hier alles onder water maar ook hier droogt de aarde op. Op het koraal worden huizen gebouwd. Dit huisje is compleet gebouwd van metalen platen. Zien we in de village vele huisjes gebouwd van leem. In dit stukje van kenia wordt gebouwd van metalen platen.

Het koraal word geoogst voor de verwerking van steen. Grote en gevaarlijke afgravingen zijn hier te zien. Bomen hangen alleen nog maar aan de zijkant vast.
Grote gaten zijn onder de huizen gemaakt waarvan je weet, ooit gaat dit instorten.
Na een ernstig ongeval mag er niet meer gewerkt worden aan de afgraving

Deze omgeving voelde voor mij een beetje onveilig. Ik sprak hierover met Joris en hij bevestigde mijn vermoedens. In deze omgeving zijn meer hangjongeren en is er meer criminaliteit aanwezig.

We hadden een kleine lunch bij de mama van Sabrina met alles wat we meegebracht hadden. Ze is dolgelukkig dat we wat zorg dragen voor Sabrina. We liepen een kleine wandeling in de omgeving van het huis.
We zagen het dak van de kerk dat was ingestort door de regen. Het dak is volledig gemaakt van riet.

Teruggekomen bij hrt huisje namen we buiten nog een aantal foto's. Daarna namen we afscheid van de moeder van Sabrina en drukte nog een aantal shillingen in haar hand bij het weggaan.

Vandaag was weer een mooie en productive dag. ....