15 dec - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 15 dec - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

15 dec

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

16 December 2021 | Nederland, Eindhoven

15 dec

Het heeft deze nacht ontzettend hard geregend. Ons hoor je er niet over klagen. Het is goed dat het regent en vaak stopt het overdag. Laat het goed regenen zodat dit land weer kan opbloeien en kan groeien. Dat de koeien en alle dieren buiten weer kunnen grazen en dat er mais en casave kan groeien. Dat mensen hun eten weer kunnen verbouwen en daarvan kunnen leven.

We hebben een ontzettend lieve Black- American buurvrouw. Ze heeft het niet gemakkelijk gehad in America en komt van de indianen af. We hebben vandaag een hele tijd buiten op ons kleine terasje gezeten met ieder ons eigen kopje thee en gesproken over de vele dingen in ons beide leven.

Onze locale groentenman kwam langs en we zijn allebei dol op de verse ananas die hij meebrengt.

Ik riep haar , want ik wist deze wil ze ook graag kopen. We mochten wat foto's maken en ze vond het ontzettend fijn dat Marcel zelfs een kleine video van haar nam. De local groenteman is ontzettend blij dat hij zijn waren bij ons kan verkopen. Hij schrijft alles op een papiertje en na afloop krijgen we vaak een kleine vrucht cadeau. We gingen samen met onze verse ananas en een kopje thee buiten zitten en kletsen.

Bijna iedere dag update ik onze telefoons met wat keniaanse shilling. Marcel en ik gebruiken een Keniaans telefoonnummer in onze telefoon. Dit nummer houden we in Nederland werkzaam door er iedere 3mnd 50 cent op te zetten. Her staat hier ook officieel geregistreerd op onze naam. Hiervoor zijn we jaren geleden met onze paspoorten naar safaricom gegaan.

Ze doen hier niet aan alle telefoonabonnementen. Hier koop je kleine kaartjes en zet je per dag of per week wat geld op je telefoon. Zo is dat beter controleerbaar voor de local. Ze hebben niet veel geld te spenderen en dan af en toe een keer 50 cent erop zetten is dan beter mogelijk . Het internet zetten ze vaak uit en alleen aan indien nodig. Im Nederland en ik heb Joris nodig dan laat ik de telefoon 2x overgaan en leg ik neer. Dat is een teken voor hem, k even online ik zou je graag even willen spreken. Zo doen we dat ook met Josphat en Sabrina.

Hier in Kenia doe ik de keniaanse kaart van Safaricom in mijn telefoon die ik ook in Nederland gebruim waardoor ik nog steeds alle appjes kan ontvangen zelfs als de keniaanse kaart erin zit. Marcel werkt liever met 2 telefoons, en kijkt af en toe de appjes na.
Comuniceren we in Nederland veel met whatsapp. In kenia comuniceren we met de ouderwetse SMS berichten.

In de middag hebben we vandaag een kleine rondleiding gehad in een tuctuc. Een hele speciale tuctuc. Dit is een tuctuc die Joris 2e hands heeft gekocht. Zelf bijelkaar gespaard heeft van jarenlange een heel klein beetje weg te zetten van onze donatie op de bank. Hier is de rente niet negatief en hij kreeg er na 2.5 jaar een leuk bedragje bij. Hij heeft de tuctuc laten opknappen en geprobeerd er zelf in te rijden. Hij kwam erachter dat dit niet voor hem is weggelegd.

Joris kwam in contact met een betrouwbare persoon die al veel jaren op de wegrijd voor iemand anders met een nieuwe tuctuc. Hier moest de jongen iedere dag 13 euro afdragen van wat hij verdiend had. Hij smeekte joris bijna om hem de baan te geven. Bij Joris hoeft hij maar 10 euro af te dragen. De eigenaar van de nieuwe tuctuc heeft een lening bij de bank en moet maandelijks daar een bedrag aan betalen vandaar de hoge bijdrage.

Deze tuctuc driver heeft een gezin met vrouw en drie kinderen. Hij woont vlakbij de Likoniferry en rijd daar de mensen heen, soms is hij in de buurt en laat hij dat Joris weten. Ik had er al een keer in gezeten maar toen had Joris niets verteld. Nu vroeg ik welke kleur heeft de tuctuc waarop we wachten. Blauw... ja dan kijken of er Sweet Dreams op de voorkant staat dan is dat DE tuctuc.

Ik vroeg aan Joris betaal jij zelf ook voor jou rit in de tuctuc? Jazeker zei Joris , want hij moet mij ook betalen in de avond. Ik gebruik zijn tijd en benzine. Vaak is de tuctuc dus aan de andere kant van Diani maar iedere zondag brengt hij hem keurig naar Joris voor inspectie en controle op mankementen.

In de avond zijn we naar Joris en Aisha gegaan en daar hebben we rijst met groenten en stew gegeten. 2 buurmeisjes die ons inmiddels ook goed kennen wilde niet meer weg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Eindhoven

marcel en bianca

2012 from Hassan God created black and white people not to be different but beautifull like a garden with different beautifull flowers .... Thanks Hassan for these beautifull words

Actief sinds 18 Mei 2012
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 96051

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

another dream

14 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

dream come true

Landen bezocht: