Juli 2022 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu Juli 2022 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

Juli 2022

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

19 Juli 2022 | Nederland, Eindhoven

Juli 2022

Update kenia

Terwijl wij hier in Nederland / Europa extreem warme dagen hebben, is het weer in Kenia erg koel aan het worden. Zo koel hebben ze dat nog niet eerder ervaren. Truien zijn nodig om zichzelf warm te houden. Joris heeft die nog meegekregen toen hij hier in Nederland was en kan die goed gebruiken in Kenia.

Joshat drinkt warme koffie voor het slapen gaan.Ook trekt hij nu extra kleding aan om te slapen en een paar extra lakens zijn nodig

Zijn kinderen hebben tegen de kou ook truien nodig op school. Deze hebben wij gesponsord en natuurlijk foto's van gekregen. Het is goed dat ze aangeven waarbij we in nood kunnen helpen. Het leven is nog steeds erg duur geworden. De verkiezingen staan voor de deur en dat maakt het er ook niet beter op. Door de oorlog met de Oekraïne is het maïsmeel gestegen van 60 cent naar 2.50... bijna onbetaalbaar.Het is hun dagelijkse en betaalbare eten. Ze zijn af en toe gegaan naar 2 maaltijden per dag. Bezuinigen op voedsel. Tja waar anders op.

Josphat heeft eindelijk na 2 jaar een goede rolstoel van een stichting gekregen. Iets waar hij al zo lang op moest wachten. In het begin hebben ze hier nog flinke kosten voor willen vragen maar nu na 2 jaar uiteindelijk toch gratis gekregen. Wat is hij hier blij mee.

Hij heeft nog wel een extra kussen nodig om wonden op de billen te voorkomen.Een soort kussen hebben we hem toen ook gegeven voor de andere rolstoel die bij het huisje staat.

We hebben een donatie gegeven zodat hij op zoek kan gaan naar een passend kussen en weer goed mobiel kan zijn.

Josphat heeft nog steeds de youth young club onder zijn hoede en ze komen regelmatig samen. Met de politieke verkiezingen voor de deur probeert hij ze te behoeden voor geweld tegen de regering

Joris... die is altijd zoekende hoe hij zichzelf kan verbeteren voor een beter leven. Vertelend aan de telefoon kreeg ik een zeer uitgebreid verhaal hoe een sollicitatie was verlopen voor manager op een cruiseschip.. Wat hoop ik voor hem dat dit ooit nog eens gaat lukken. Dat alle energie die hij er in stopt eens de vruchten afwerpt die hij verdient. Italiaans, Frans sprekend geeft dit een goede voorwaarde om te solliciteren op een baan. Het was hem allemaal gelukt om binnen te komen en uiteindelijk zijn papieren in te vullen en mee te mogen op gesprek. Zeer zeer positief en daarna niets... geen reactie geen bericht geen afwijzing maar ook geen aanstelling.

En toch weer doorgaan.

Hij heeft een watershop geopend.

Dit kwam in hem op. Hij kon een kleine lening van de bank krijgen doordat hij kleine inkomsten heeft van zijn rijdende tuctuc.

Hiermee heeft hij de shop kunnen financieren. Wij hebben de lening verlaagd en hiermee bijgedragen aan dit goede initiatief. En wat loopt het goed en wat is hij trots. Zo mooi om dat iedere keer weer te horen te krijgen. Weer een doel bereikt. Contact met de customers vind Joris zo fijn. Een fijne locatie waar dit blijkbaar nodig was.

Geweldig om die foto's te krijgen en dit mee te mogen beleven. Sandro is er ook vaak te vinden en maakt daar dan zijn huiswerk

Samuel.. de oudste broer van Joris heeft ook een lening bij de bank kunnen krijgen. Door vaste inkomsten met een baantje op een school kon hij nu zijn eigen kippenproject starten. Wat houd ik hiervan. Zo mooi om de kippen op te zien groeien. Hij verkoopt de eieren en kan hiermee een aardige opbrengst krijgen. Hij deed dit al viir de school en kreeg maar een klein deel ervan. Toen bedacht hij , ik kan dit beter voor mezelf gaan doen dan houd ik er iets meer aan over. Zo trots stuurt ook hij me de foto's.

Sabrina daar hebben we nu via de email contact mee. Dat doet ze goed. Ze leeft nu in Uganda en heeft een kleine baan gevonden via de familie. Ze werkt in een hotel hoe en wat dat moeten we nog een beetje uitdiepen.

Ook zij wil nu graag gaan sparen en iets voor zichzelf gaan beginnen. Eigen initiatief dat is goed. We kauwen ze niet alles voor en ze weten dat ze ook zelf moeten knokken om iets te bereiken.

De tickets zijn nog erg prijzig. Ook zijn ze lastig om te vinden. Hopelijk kan ik ongeveer 2 mnd voordat we gaan een betaalbaar ticket vinden met een fijne vlucht erbij.

We hebben nog even de tijd