20 mei 2022 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 20 mei 2022 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

20 mei 2022

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

20 Mei 2022 | Nederland, Eindhoven

20 mei 2022 update kenia.

Een lange poos geleden dat ik geschreven heb over ons project Kenia.

Josphat , Joris en Sabrina.

Deze laatste,Sabrina gaat zeer waarschijnlijk de oversteek maken naar Uganda. Het buurland van Kenia.Plannen waarover ze met ons gesproken heeft. Haar geboorteland Uganda waar haar familie woont en waar ze hopelijk hulp zal krijgen met het vinden van een baan. Ze heeft zo hard haar best gedaan in Ukunda. Een opleiding gevolgd voor onderwijsassistente. Een diploma wat nog steeds onderweg is. Niet door kunnen gaan. Geen baan kunnen vinden. Een moeder wonend in Ukunda in een huisje gebouwd op rotsen. Zichzelf alleen voelend. Deze droom Uganda gaan we realiseren voor haar.

Ze heeft contact met haar zus gehad en die gaat een kamer zoeken. Sabrina zelf heeft overwogen om haar spullen hier te verkopen , alles op te zeggen en daar alles weer aan te schaffen. Een oversteek met de bus zou 100 euro kosten voor haarzelf. Ze heeft iemand gevonden die voor ongeveer 150 euro al haar spullen zou brengen naar Uganda. Ik vroeg pas jij er dan ook nog bij ? Ja was het antwoord. Ik zei doen....

Hiermee heb je alles daar. Je koelkast , bed , bank,spullen , alles. Met behulp van haar ondersteuning gaan we dit realiseren en zal ze eindelijk bij haar familie zijn. Ik vroeg en mama. Ze zei mama gaat ook thuiskomen , nog even overleggen hoe en waar, maar mama gaat ook die kant op.

Hopelijk zien we elkaar eind van het jaar wel in Ukunda. We hebben aangeboden dat we het fijn zouden vinden als het mogelijk is als ze dan een aantal dagen naar Ukunda zou kunnen komen. Hier stond ze zeer zeker voor open.

Laten we de toekomst uitwijzen wat voor ons en voor haar is weggelegd.

Ik moest wel even slikken. Ze heeft ons altijd erg hartelijk en zorgzaam ontvangen. Voor ons gekookt en boodschappen gedaan.

Houden van is loslaten en iedereen het beste gunnen en dat doen we haar zeker.

Josphat ... de papa van Mazeras voor de boys. Gekluisterd aan zijn rolstoel verliest hij nooit de hoop of zijn humor.

Relativerend als er zoveel regen valt dat het onmogelijk is voor hem om naar zijn shop te gaan.

Het heeft weer heel erg veel geregend en de klei grond wordt dan zo glibberig en gevaarlijk dat binnen blijven de beste optie is in zijn geval.

Regen ook hier extreme weersomstandigheden. Grote droogte en vele regen. Toch als het regent dankbaar voor dier en natuur die er naar snakt van de druppels te genieten.

Josphat leven hobbelt rustig door met onze hulp. De kinderen kunnen naar school en ze hebben eten en drinken. Niet in luxe vorm maar het is er en daar zijn ze dankbaar voor,de terugval op ons in moeilijke momenten.

Joris. Altijd wel wat te vertellen over zijn familie.Wat gaat oma oud worden. Wat is ze een krachtige vrouw. Onvoorstelbaar maar mooi hoe ze omringt wordt door liefde aandacht en zorg verkregen door de broers Ndao. Zoals oma voor hun heeft gezorgd zijn ze er nu voor oma.

Aisha de vrouw van Joris is met de heftige regenval naar Mazeras afgereisd om daar groenten te planten zodat deze goed kan groeien door het water. Ze blijven denken en actief hoe het dagelijkse bestaan te bevorderen. Ze staan niet stil maar bewegen door het leven.

Janet de zus van Joris. Wat een ontzettende lieve en integere vrouw. Stil en op de achtergrond.Haar eigen leven vaak niet delend om een ander te belasten. Een sociale druk van haar schoonfamilie heeft haar zwaar depressief gemaakt waardoor ze naar Joris is gevlucht. Hier de rust en kracht weer heeft gevonden om samen met dochter Vicky weer terug te gaan.

Haar man werkend in Dubai komt 1x per jaar een maand naar huis. Vicky is nu 8 jaar oud. Een 2e zwangerschap heeft ze lang tegen kunnen houden. Toch was ze afgelopen jaar zwanger. Niets zeggend tegen Joris maar zichtbaar. Helaas helaas,het noodlot sloeg toe en vechtend voor eigen leven werdt de bevalling in gang gezet waarbij de foetus niet levensvatbaar was. Een verschrikkelijk moment.De baby kwam ter wereld en overleed seconde erna.

Janet ook vechtend voor haarzelf. Deze tengere krachtige vrouw verbleef nog een aantal weken in het ziekenhuis en mocht daarna terug naar Mazeras. Nancy de vrouw van Josphat ging voor haar zorgen. Spreken doet Janet niet gauw maar ze verblijft nog steeds in Mazeras en Joris hoopt dat ze er aan toe is om op te komen voor zichzelf , de kracht te vinden om de teleurstelling van het mislukken van haar huwelijk los te laten en zich opnieuw bij haar eigen familie te voegen , omringt door liefde opnieuw een start te maken voor zichzelf en Vicky.

Wat haar mentaal en fysiek is overkomen heeft haar sporen nagelaten... Gelukkig gesterkt door de broers en de familie van Josphat laten we Janet niet los

Onze voorpret is ook weer begonnen ,plannen zijn gemaakt en de datum is weer geprikt. Een vlucht gevonden vanaf Amsterdam richting Turkije en dan Mombasa. Yes geen overstap Nairobie.

We gaan hem boeken en zullen dan op 27 dec vertrekken. Duurt nog even maar dan hebben we iets om naar uit te kijken.

Voel me ontzettend dankbaar dat ik tussen de locals deze reizen mag maken. Dat ik mag en kan leren over hun dagelijkse leven in alle eerlijkheid. Dat ik als toerist niet overvallen wordt door de trek en push kracht om iets te kopen om de wanhoop die de kenianen hebben te onderdrukken. Dat ik zoveel over hun mag leren. Hun bestaan,hun cultuur, hun land , politiek... Dat ik eerlijke mensen ben tegen gekomen en dit project nu 10 jaar mag doen.

Dank vanuit onze kant naar jullie,mijn sponsoren toe. En dank naar de kenianen toe die niet het westerse geld zien maar de personen die we zijn met onze levens en onze levensverhalen.... omgekeerd zijn zegeïnteresseerd in ons en hopen / wensen ons het allerbeste toe. Wijsheden krijg ik toegestuurd in moeilijke momenten en dankbaar voor het delen van elkaars leven en een aanvulling hierop ..