17 Jan - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 17 Jan - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

17 Jan

Door: marcel en bianca

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

18 Januari 2023 | Nederland, Eindhoven

17 Jan

Allereerst even een bedankje aan iedereen. De bezorgdheid en de beterschap wensen. Dit alles heeft me heel goed gedaan samen met de antibiotica die ik heb gekregen. Wilde jullie alle even geruststellen dat het nu weer goed met me gaat.

Vanmorgen is een aap er met een familie pak sultana vandoor gegaan.Ik wasbuiten de was aan het doen en had met mijn onwetendheid de achterdeur open laten staan. Daar grenst de keukenaan. Ik hoorde Marcel flink wat lawaai maken in de keuken. Daar zat hij in de boom samen met het pak sultana.

Strakjes het plastic maar opruimen. Een wijze les voor mij. Daarom hebben we een staal hekwerk voor de deur voor en achter zodat je toch ventilatie hebt maar de apen niet naar binnen kunnen. Vanmorgen al heel vroeg speelde ze al tikkertje over de metal sheets ( ijzeren golfplaten ) die ze hier als daken gebruiken. Wat een herrie net kleine kinderen maar ook weer zo speels en ondeugend dat ik er alleen maar om kan lachen om zo wakker te worden.

Wat een mooie inspiraties krijg ik weer als ik even wakker lig. Wil ze dan gewoon even delen voor mezelf als reminder " zo kan het ook " denk hieraan. En vooral blijf hieraan denken als je terug bent. Woorden voor mezelf.

In Mazeras worden we om 5 uur gewektdoor de moskee en de hanen. Geluiden die voor ons zo vertrouwd en fijn zijn geworden. Waar we nu verblijven vond ik het in slaap komen gisteren heel erg moeilijk. 2 honden hadden een flinke party met elkaar. Blaffen de gehele nacht en zelfs een soort van loeien / huilen erbij. Ik weet dat ze waakhonden zijn, maar om op deze manier over ons te waken vond ik wel heel erg overbodig.

Joris heeft een nieuwe ringtone op zijn telefoon gezet Édith Piaf… je ne regrette rien… [e-1f1eb][e-1f1f7][e-1f956][e-1f377]. Hij wordt zo vaak gebeld dat deze song bij terugkomst in NL,ik nog heel vaak in mijn hoofd zal hebben. Gewoon geweldig hoe Joris het leven benaderd. Net even de vertaling bekeken. Joris heeft een talenknobbel en zichzelf de Italiaanse taal eigen gemaakt , en door zijn hotelmanagement opleiding,gedaan via onze sponsoring ,ook de Franse taal geleerd.

Besef nu,en eigelijk altijd al gedaan dat er personen / gebeurtenissen op je pad komen die op dat moment bij je horen. Die je nodig hebt en waarvan je kunt leren.

There must be a reason why we have met eachother.

Gisteren nog flink geschrevenmet Sabrina die nu als aupair in Saoedi Arabië verblijft.

We missen haar nu in Kenia maar vinden het ontzettend goed dat ze de stap heeft durven zetten onafhankelijk te zijn.

We wilde graag haar moeder gaan bezoeken.Sabrina vertelde dat haar mama veilig is bij haar kinderen in Uganda. Iets wat ze al jaren wilde maar financieel niet mogelijk was. Dankbaar voor de hulp die we een aantal jaren hebben mogen geven,heeft ze de kracht gevonden om naar haar kinderen terug te gaan.

Onze keniaanse telefoonnummers waren geblokkeerd door Safaricom, daar kwamen we in Mazeras achter.

Als we in Nederland zijn update ik de telefoons iedere 3 mnd door er 50 cent op te zetten via een safaricom telefooncard.Dit om onze nummers werkzaam te houden. Dit doen we al 10 jaar. Alleen internet was nu werkzaam. Gelukkig , want hierdoor heb ik wel iedereen in Nederland op de hoogte kunnen houden hoe het met ons ging.

We moesten onze nummers opnieuwregistreren. Dit om corruptie tegen te gaan. Vandaag dus op pad naar Safaricom. We werden goed en vriendelijk geholpen en de paspoorten werden gekopieerd en bij de registratie gedaan. We zijn weer bereikbaar voor de locals zonder internet. Gewoon een SMS sturen , bellen en gebeld kunnen worden.

Wat fijn dat ik eerst aan Joris had gevraagd wat de tuctuc naar safaricom zou kosten. 30 cent pp. Lopend aan de goed kant van de weg stoppen en toeteren vele tuctucs om je mee te willen nemen. Wuivend met een handgebaar als je niet mee wilt.We liepen naar een tuctuc die stopte en ik vroeg hoeveel naar safaricom. Hij zei 100 pp.... een onderhandeling starte. Ik zei nee ik heb een local vriend en die zei 30 cent. Het bleek voor hem dat we geen toeristen zijn die het geloven. Toch geven we altijd wel iets meer maar het moet wel eerlijk blijven.

In de avond zijn Marcel en ik ergens wat gaan eten. Ik had voor mezelf al een bedrag afgesproken voor de tuctuc om terug naar ons home stay te gaan. Het is hier vanaf 18uur heel erg donker en na 20 uur gewoon niet goed / veilig om een stukje langs de weg te lopen. Ik wist dat dan de rit dan iets duurder is. Deze tuctuc driver vroeg precies het bedrag wat ik al klaar had 50 cent pp. Ze zijn dus niet allemaal zo.


  • 18 Januari 2023 - 15:44

    Henny:

    Hoi Bianca,

    Fijn te horen dat het weer goed met je gaat :-) Een episode met buikloop is haast onvermijdelijk tijdens onze bezoeken aan Afrika, elke keer weer. We zijn er helaas nooit lang genoeg om immuniteit op te bouwen voor de meest voorkomende bacterien. Maar zelfs de locals lopen ook nog wel eens wat tegen het lijf.

    Wat heerlijk, die verhalen van jou. Alles is voor mij zo herkenbaar, tot de apenstreken aan toe. Zo ben ik in Nairobi eens een BH kwijtgeraakt die buiten aan de waslijn hing. En ik heb ook littekens overgehouden op mijn arm van een incident met een aap die per se een banaan wilde hebben die ik in mijn hand hield.

    Geniet nog even verder daar!!!

    Lieve groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Eindhoven

marcel en bianca

2012 from Hassan God created black and white people not to be different but beautifull like a garden with different beautifull flowers .... Thanks Hassan for these beautifull words

Actief sinds 18 Mei 2012
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 95887

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

another dream

14 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

dream come true

Landen bezocht: