Etentje bij joris - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu Etentje bij joris - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

Etentje bij joris

Door: marcel en bianca

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

19 Januari 2023 | Nederland, Eindhoven

19 Jan

Een update over ons etentje bij Joris gisteren. Hier in Kenia eten ze altijd erg laat en daarna gaan ze direct slapen. In het begin was het wennen om pas om 20.30 of zelfs later te eten. Gisteren waren we rond 18 uur bij Joris. Hij woont in een ruimte die verdeeld is in 2 kamers. Een slaapkamer en een woonkamer. Op de gang zijn meerdere kamers met meerdere bewoners. Koken kun je buiten doen met de giko of op de gang. Ook hebben ze een gasfles. De rijst wordt zeer nauwkeurig uitgezocht of deze geen kleine steentjes bevatten. De rijst wordt local verbouwd en gekocht.

Koken daar wordt alle tijd voor genomen en zo ook gisteravond. Ze starten met koken om 18 uur en we aten rond 21 uur. Ga je naar een restaurant en je wacht 3 uur ben je er klaar mee. Het eten hier daar kan geen restaurant tegen op. Mijn local favoriete gerechten zijn rijst met stew ( soort van een tomatensaus met wat gekookte groenten er in )sukuma wiki ( dit is een combinatie van boerenkool en spinazie ). Vaak eten we er dan vis bij. De vis hier is heel erg lekker. En gisteren had Aisha goede vis gehaald. Ze maken hier inkepingen in en vullen dat dan met een mengsel van kruiden knoflook, gember...

De geuren die vrijkomen , ik zei gisteren wat jammer dat je dat nog niet kunt delen met je telefoon. Joris speelde wat op zijn keyboard wat we hebben gekocht in Nederland. Dit was het allermooiste suprise kado ever. Muziek is voor hem een geweldige ontspanning. Gisteren vond hij het alleen erg lastig om ook te zingen. Maar hij kan heel erg mooi zingen en muziek maken. Zo hebben we iedere keer weer een nieuwe ervaring.

Bij dit berichtje zal ik een video posten die eerder gemaakt is.

Joris vertelde dat er op dit moment 2 nichtjes bij hem logeren. Dochters van de zus van zijn mama. Elkaar gezien op de uitvaart bij oma en oraatend over de zwangerschap van Aisha nu 28 weken. De meisjes wachten op hun resultaten van school en zijn de gehele maand Jan vrij. Alles en iedereen is behulpzaam naar elkaar toe. De meisjes zijn meegegaan naar Ukunda om Aisha te helpen met de shop en en het huishouden. In de kamer wordt er gewoon plaats gemaakt om te slapen.

De meiden slapen op een matras in de voorste kamer.

Gewoon alles een beetje aan de kant en het is mogelijk. Geen overdenking past het wel of is het mogelijk , tuurlijk is het mogelijk.

We hebben gesproken om eventueel Janet 2 dagen naar ukunda te halen en ook hier wordt van overnachten geen probleem gemaakt. Er is altijd wel plek waar dan ook.

De tafel werdt gedekt , ook daar kan geen restaurant tegenop. Aan alles wordt gedacht hoe basic ook. Genoeg bordjes voor de graten, genoeg eten om zelfs nog wat left- over mee te nemen. We kregen zelfs een kleine handdoek op onze schoot als servet.We aten samen met Joris en Sandro. Aisha nam eerst een douche en ging daarna met de meiden buiten eten. Het was buiten nog heerlijk weer en lekker rustig. Vaak zitten er nog andere mensen. Je bent hier nooit alleen.

Samen met Marcel na het eten terug op een motorbike. Ik vind dat altijd een geweldig avontuur van vrijheid. Uitwaaien en avontuurlijk zijn. Als we thuis zijn sms'en we Joris waardoor iedereen rust kan slapen. Dit was gisteren weer een geweldige , intense ervaring. Verteld tegen Joris hier kan ik een heel jaar zo naar uitkijken. Samen met jullie genieten van dit heerlijke eten met zoveel liefde bereid. Dat moest even in een apart berichtje gedeeld worden.