12 dec vervolg - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 12 dec vervolg - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

12 dec vervolg

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

14 December 2021 | Nederland, Eindhoven

12 dec vervolg

Vandaag tussen de buien door hebben we veel plezier gehad. Er kwamen vele kinderen een tennisbal halen en pennen hebben we uitgedeeld aan de oudere kids. Sandro heeft vele vriendjes om te spelen en mij kwamen ze bekijken. Ze wilde natuurlijk graag allemaal op een selfie en die daarna bekijken.

Toen het buiten droog was zijn we naar Josphat gelopen. Hij zat achter in zijn huisje in de schaduw een sudoku te doen. Ik zag overdag meerdere veranderingen.

Josphat heeft 2 katten en een aantal kippen met een haan rondlopen. Met de kippen kan hij al wat in zijn onderhoud voorzien. Wat voor ons een dier is met de reactie ' ah wat leuk ... een koe een geitje op de kinderboederij, loslopende kippen. Joris zei wij zeggen gewoon Food.... dit is ons eten wat rondloopt. Wij gaan eendjes voeren. Hun slachten een eend met kerst.

We waren een aantal minuten bij josphat en hadden hem naar binnen gereden toen het weer heel erg hard begon te regenen. Nancy zijn vrouw begon meteen water uit de grote regenton over te schenken in de grote gele jerrycan. Ze hebben er vele op voorraad om zo water op te slaan. Dit gebruiken ze om te drinken en te wassen. Bij het huisje van Josphat is geen douche. Buiten water over je heen gooien , haren wassen , zo frissen hun op iedere dag.

Josphat bood ons thee aan. Joris weigerde want ze zouden eerst naar de winkel moeten om thee te halen en daarvoor regende het te hard. Toch is er ongemerkt toen het droog was iemand naar de winkel gegaan.

Er werd kruidige thee gemaakt met melk waarin een beetje suiker erg lekker was. Geserveerd met wit brood met boter hebben we hiervan genoten. We hadden wel wat trek gekregen en waren dankbaar voor dit samenzijn.

We hadden gehoopt wat leuke familie foto's te maken met het gezin , maar helaas josphat kon met de rolstoel niet naar buiten. De grond was veranderd in levensgrote modder, klei. We namen wat foto's in de deuropening.

En zo is het ieder jaar weer anders. De afgelopen keer in 2019 ben ik zelfs 2x alleen met Aisha en Sandro naar Mazeras gegaan. Ik deed boodschappen met Simon op de motorbike. Aisha deed koken en samen met Simon liep ik toen naar Josphat om daar te eten. Nu helaas gooit het weer daar verandering in. En zo zal het volgend jaar ook weer anders zijn.

Vele familieleden schoven bij ons aan met de thee. Een warm welkom. Josphat was erg blij met de gegeven spulletjes. Mooie overhemden, sudoku puzzelboeken, litteken crème, schoenen voor Nancy.

We namen afscheid en ik stopte wat keniaanse shillingen toe.
Ik liep aan de arm van Simon door de modder terug naar ons huisje. Hier ging Emanuel aan de slag met het schoonmaken van alle schoenen. Ze zorgen hier opperbest voor alle kleding. Alles ligt binnenstebuiten in de koffers om het zo schoon mogelijk te houden.

Aisha ging aan de slag voor ons avondeten en het koken vond ze erg leuk om te doen. Dat is hier ook een soort van leefkeuken. Lekker een paar uur koken en iedereen komt even kletsen.
Ik nam van de gelegenheid gebruik om samen met Joris de vrouw te bedanken die voor oma zorgt, ze wilde graag met me op de foto.
Het was een vruchtbare dag voor de natuur en voor ons