2 sept 2019 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 2 sept 2019 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

2 sept 2019

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

03 September 2019 | Nederland, Eindhoven

2 sept 2019 mazeras skip no

Vandaag werd oma onderhanden genomen door Emanuel. Het haar van oma was erg lang en dat wordt gewoon geknipt met een schaar. Spiegels zijn er niet dus toen we een foto maakte nadat oma geknipt was zag ze pas weer hoe grijs en kort haar haren zijn geworden.

In de middag werd er flink skip no gespeelt. Het werd een ware competitie. Een neef kwam langs en deed ook mee net als Joris en Emanuel. Regels werden weer uit gelegd en opgepakt. We hebben ontzettend gelachen. Tussendoor werdt er een lunch voor Marcel en mij bereid. Gebakken eieren met brood en thee met gember.

We voelde ons ongemakkelijk om te eten maar we weten ook dat het een voor van respect is als we eten.
Hier in Kenia eten ze eigenlijk maar 2 keer. In de ochtend en laat in de avond voordat ze gaan slapen.
Joris at in de ochtend de left overs van de vorige dag. Ugali met wat beef. Eten wordt hier nooit weggegooid. Hebben ze in de middag trek dan eten ze witbrood met niets erop en drinken ze thee met suiker en melk.
We vroegen of ze ook wat eten en thee aan de neef wilde geven. Oma werd ook verwend met een cola en een gebakken ei.
Gisteren werd er 1x een cola gekocht alleen voor Marcel en oma.
Dat zijn situaties die we hebben leren respecteren. De personen hier drinken water uit de opslag en overal waar water te krijgen is.

Aisha deed in de middag boodschappen ook voor Josphat. Voor iedereen is het hier ook een beetje vakantie en plezier aangezien ze lekker kunnen eten doordat ik op dat moment alle boodschappen betaal. Er werd wat extra suiker, olie, tomaten rijst withvla voor chapati en aardappels ingeslagen.
Het is fijn om iedereen zo te zien genieten. Ze hebben de afgelopen dagen ook kunnen genieten van vlees of vis. Dat is dadelijk weer afgelopen.
De scholen gaan vanaf vandaag weer beginnen.

Marcel heeft al zijn gekregen petjes nu weggegeven en steeds foto's van gemaakt. Hij vroeg me degene die de petjes gegeven hebben te bedanken in een berichtje.

In de avond zijn we naar Josphat gelopen met de vis. Zoals we afgelopen weken ook gedaan hebben. Nancy zorgde voor de rijst. Er werd gebeden voor het eten en dankbaarheid getoond. Gelachen en grapjes gemaakt en genoten van het samenzijn. De tweeling van josphat stormen iedere keer op ons af. Ze vertellen zoveel over ons. Josphat zo trots dat hij dankzij sponsoring zijn huis heeft kunnen uitbreiden met een extra kamer om zo gasten binnen te kunnen ontvangen