7 juli 2021 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 7 juli 2021 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

7 juli 2021

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

07 Juli 2021 | Nederland, Eindhoven

7 juli 2021
Gisteren zijn Marcel en ik naar het Afrika museum geweest. Het ligt op een hele mooie locatie in Berg en Dal. Toen we het museum binnen stapte en direct alle mooie kleurtjes zagen liggen in de shop waren we geraakt en besefte we hoe erg we Kenia missen en de mensen die we daar kennen. Ons besluit om in December te gaan neemt steeds meer vaste vormen aan. 2 jaar hebben we elkaar nu niet gezien en we voelen dat het nodig is om te gaan. Om weer plannen met Sabrina te maken over het studeren. Duidelijkheid te krijgen over haar diploma.

Josphat weer te kunnen zien en te spreken. Plezier te maken met de kinderen en te genieten van de vers geplukte mango en kokosnoten.
We weten dat Joris ons in alles zal bijstaan en helpen. Ook met hem willen we weer goed bij kletsen.

Oma, tja oma wat houd ze het goed vol. Op wat of wie wacht ze. Sterke vrouw ...wanneer mag en kan ze rusten van zichzelf.
Joris is er gisteren nog geweest.
We hebben Joris geholpen met financiële ondersteuning om de watertank te kopen.
Oma die incontinent is en er geen verband te vinden is voor oudere mensen, moet regelmatig verschoond worden. Water wat vaak wordt afgesloten bij het huis, heeft doen besluiten om de watertoren af te bouwen. Op deze manier wordt het regenwater opgevangen en bewaard zodat de vrouwen die komen helpen om oma te verzorgen niet nogeens een heel eind moeten lopen om water te halen.

Josphat had afgelopen week weer een klapband. We hebben ook hem direct geholpen met een extra financiële ondersteuning om een nieuwe band te kopen.

Covid , het afrika museum, onze geplande reis. Het heeft ons beide weer aan het denken gezet. De verhalen die we gisteren gelezen hebben over kinderarbeid op de cacao plantages, ongelijkheid , racisme het raakte ons beide diep. Ik pinkte zelfs even een traantje weg.

Wat we ook leerde gisteren is dat afrika zo verdeeld is geworden door Europa. Gevochten om een stukje afrika te krijgen waren er bezettingen door Europese landen. Zoveel invloeden geweest vanuit Europa en nog zijn er invloeden. Dat neemt niet weg dat ook de corruptie van de macht aan het werk is en het daarom nog moeilijk is om een beter leven te krijgen. Je wordt zo tegen gewerkt aan vele kanten. Mogelijkheden worden weg genomen, maar waarom , waarvoor.

Het is triest om te weten , maar sluit je ogen niet.
Het overleven met zang , dans , verhalen vertellen zo herkenbaar uit beelden, films en verhalen.
Blijven geloven in jezelf geldt voor hun en iedereen ook hier in Nederland.
Leer eens luisteren naar de verhalen van een ander. Zie hoe inspirerend een mens kan zijn. In deze overvloedige wereld vol materialisme willen vele weer terug naar herinering verzamelen ipv producten. Leven met minimalisme maar gelukkig zijn.
Dat hebben wij ook geleerd in Kenia.

Altijd zo dankbaar ontvangen. Onze hulp is nu al bijna 9 jaar bezig. Vertrouwen hebben we samen opgebouwd. Een aantal mensen hebben we uitgebreid en hulp geven we waar we kunnen , al is het een druppel op een gloeiende plaat. Deze mensen kunnen wij direct helpen als het nodig is , en het is nodig.
Geen jaloezie maar respect voor elkaar en elkaars cultuur.
Wij gaan er alles aan doen en proberen te gaan in dec, hoe lastig ook met een aantal voorwaarden, maar ook dat gaan we proberen te overwinnen
Veel liefs voor iedereen die ons helpt xxx