21 Jan - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu 21 Jan - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marcel en bianca wijgerse - WaarBenJij.nu

21 Jan

Door: marcel en bianca

Blijf op de hoogte en volg marcel en bianca

22 Januari 2023 | Nederland, Eindhoven

21 Jan

Vandaag kwam Janet vanuit Mazeras een dagje naar Ukunda. Ze is hier nog nooit op het strand geweest en keek haar ogen uit. Intens heeft ze vandaag genoten en zelfs de zee in geweest.

We starten bij Kongo River samen met Joris. Het was eb en de zee was ver weg. Een eindje verder was het strand anders van structuur en we besloten er even te gaan zitten. Marcel en Janet liepen samen een eindje de andere kant op.

Joris kocht een cocosnoot en deze werd ter plekke opengemaakt. Er zat heel veel vocht in om te drinken en daarna nog heel veel vruchtvlees.Joris probeerde het vruchtvlees los te maken met de zelfgemaakte lepel. Ze zijn hier zo handig.

Er kwam een Massaï aan om zijn waren te verkopen. Hij zag Joris met de cocos noot en wilde helpen. Joris vertelde I can do it.I'm from the bush , You're from the cows.Heerlijk om het leven te ervaren met een local en te leren hoe te gedragen,wat wel kan en wat niet kan. Joris kreeg zijn speerpunt om als mes te gebruiken.

De Massaï kwam bij ons zitten. Hij heet Josua. We besloten om het vruchtvlees te delen. Het was zoveel en samen eten is zoveel gezelliger. Ook zei ik tegen Joris ik koop niets maar geef hem wat extra. ( 100 shillling = 1.28 euro ) De Massaï heeft genoten samen met ons. Dit was mijn grootste geluk vandaag. Niet verwacht een mooi samenzijn met een Massaï

Met Janet gesproken over hoe het leven weer op te bouwen. Ze vond het brainstormen met ons hierover heel erg fijn. De cursus die ze nu volgt vind ze erg leuk en het zijn in het familie huis voelt als erg veilig. Wat zijn wij blij dat dat gebouwd is.

Op het strand hebben we verder nog gesproken over de tijden eb en vloed in aantrekking tot de maan. Zo mooi. Eb en vloed worden hoofdzakelijk veroorzaakt door aantrekkingskracht van de maan. De zwaartekracht van de maan (en die van de zon in mindere mate) trekt aan de aarde, maar ook aan het water van de aarde. Hierdoor verplaatst het water naar de maankant van de aarde. Het is daar dan vloed. ( beetje gezocht op Google)

We hebben ook een zeeegel ( sea urchin )gezien en net op tijd niet opgestaan. Hij leefde nog. Geprobeert hem weer terug naar de zee te brengen.De zee kwam snel weer op en ook dat is mooi om te zien.

Thuis een ananas buiten schoongemaakt en de apen kwamen erbij. Ook dan weet Joris er zo goed mee om te gaan. Niet bang te zijn maar om te spelen met de natuur. Hij zocht de kleinste apen en gooide kleine stukjes ananas die heel soepel gevangen werden.Joris vertelde gooien , niet geven dan kunnen ze krabben.

Zo mooi om te zien hoe ze die ananaseten. Joris hield in de gaten welke al wat gehad hadden en vroeg me op het bord te letten , maar ook een foto te maken. Yep een stukje ananas werd gestolen. Bij een grote aap weet hij ook goed hoe te handelen. Weg te sturen.

Nog even wat berichten over en weer gestuurd met Josphat ivm de scholen die gaan beginnen. Nancy zijn vrouw is schoolboeken aan het kopen voor de jongens. We hebben even wat gestuurd zodat dit in orde gemaakt kon worden. Ter controle en als bedankje krijgen we dan altijd een foto van de gekocht producten.Ook voelde Amos zijn zoon zich niet zo lekker en die hebben ze laten checken. (Malaria kan vaak aanwezig zijn ) ook hier was nog een openstaande rekening van 15 euro die we voldaan hebben.